8 Aralık 2013 Pazar

KAMU SPOTU ADI ALTINDA YAPILAN REKLAMLAR



Son zamanlarda "KAMU SPOTU" adı altında yapılan reklamlardan oldukça rahatsızım. Şöyle ki kamu spotu ile ilgili bulduğum web sayfasında (LİNK) "Kamu spotu nedir?" aynen aşağıdaki gibi tanımlanıyor.




Kamu Spotu halkın yararını, toplumun huzur ve refahını gözeten reklamlar bütünüdür. 
Kamu Spotu Reklamları Devlet tarafından düzenlenmekte olup, devlet ve özel kanallar vasıtasıyla halka aktarılmaktadır.
Kamu Spotu Reklamlarının Genel Konuları ; Alkol, Sigara, Trafik Kazaları, Engelli Vatandaşlarımız, Kaçakçılık, Terör olayları gibi benzeri vakalarda halkımızı uyarmak, ve bilinçlendirmektir.
Peki Bebeklerin günlük kalsiyum ihtiyacını ile ilgili reklam ne kadar halkın yararı için ya da bilinçlendirme nerede?
RTÜK' ün web sayfasında ise Kamu Spotları yönergesinde Kamu Spotlarının tavsiye edilmesine ilişkin esaslarda üçüncü (3) madde aynen şöyle "(3) Kamu spotlarında gizli ticari iletişim de dâhil her türlü ticari iletişime yer verilemez. Spotun hazırlanmasında katkısı olan gerçek veya tüzel kişilerin adını, markasını, logosunu, imajını, faaliyetlerini veya ürünlerini tanıtmak amacıyla programlara yönelik yaptığı her türlü katkıyı içerdiği tespit edilen başvurular doğrudan reddedilir." diyor. Ama küçücük çocuklara bile sorsanız oradaki ürünün DANİNO olduğunu söyler.



Gizli ticari iletişimden kastettikleri nedir bilmiyorum ama bu alenen REKLAM değil mi?

Ayrıca reklam Danino reklamının aynısı olmasada çok benzemiyor mu? Bunun için de RTÜK'ün Kamu Spotlarının tavsiye edilmesine ilişkin esaslarda dördüncü "(4) Reklam bütçesi bulunan ve başka mecralarda reklam olarak yayınlanan spotlar, kamu spotu olarak kabul edilmez." madde izin vermesede fotoğraflar ve videolar aşağıda.

İlk video ve fotoğrafı Kamu Spotu



İkinci video ve fotoğrafı Danino Reklamı






Bu konudan rahatsız olan tek ben de değilim:

İşte Heja'nın annesi

16 yorum:

  1. Ben bunlara "kamu spotu kılığında reklam" diyorum. Ne ilginçtir ki RTÜK, yapılmaması gereken her şeyi yapmış, yönergedeki her maddeyle ayrı ayrı çelişmiş. Yazık, ayıp...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Blogca Anne ne yazık ki öyle. Bir çok forumlarda ya da çaşitli yerlerde konuştuğum annelerin hepsinin kafası karışık. Eksik mi besleniyor. Ek gıdayı çok mu veriyorum? 2 çay bardağı yetmiyor mamamı versem? gibi gibi...

      Sil
  2. aynen katılıyorum. aptal yerine koyuyarlar insanı. önce kamu spotu olarak emziren annelerin iyi beslenmesi gerektiği yayınlandı. kısa bir süre sonra da emziren anneler için destekleyici ürün reklamı başladı. kimse farketmez zannediyorlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorma geçenlerde, yeni bir doktora götürdük oğlumu. Oğlumun kilosu ve boyunu küçük bulunca aynen şöyle dedi, broşürü uzatarak "al sana hediyem olsun, iç." Çünkü sütümün yaramıyor dedi. 8 ay sonra tekrar sütün yarayıp yaramaması muhabbetine döndük ya! çıldıracaktım.

      Sil
  3. ilgili kamuspotları haricinde hiçbir yerde "sigara" kelimesi bu kadar üstsüte ve çok kullanılmıyor. Çocuklar bu kelimeyi kamuspotundan öğreniyor. Kullananlar 2 dakika içinde 7-8 kez duyarak uyarılıyor ve içmeye teşvik ediliyorlar. Kamuspotlarına karşıyım...

    YanıtlaSil
  4. ilgili kamuspotları haricinde hiçbir yerde "sigara" kelimesi bu kadar üstüste ve çok kullanılmıyor. Çocuklar bu kelimeyi kamuspotlarından öğreniyor. Kullanıcılar 2 dakikada 7-8 kere kelimeyi duyarak uyarılıyor ve içmeye teşvik ediliyorlar. Kamu spotlarına karşıyım...

    YanıtlaSil
  5. Ne kadar güzel anlatmışsınız....ben marketdeki daninoları görünce farketdim bize aşılamak istediklerini ...bunun bide emziren anneler için olanı var ...bilinçlenip bu tuzaklara düşmemeliyiz.ama kimi reklamlar farkında olmadan beynimize işlencek kadar güçlü malesef....ben rtük e mail de atdım ama tabiki dönen yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de arasıra mail ile rahatsız edeceğim rtük'ü.

      Sil
  6. Ben de devamlı bundan bahsediyorum çünkü beni inanılmaz rahatsız ediyor. Sanki bir uyuşturucu reklamı izliyormuş gibi hissediyorum. Hele bir de o "masum yavrumun masum atıştırmalığı" reklamı yok mu?
    Ece

    YanıtlaSil
  7. Ahh ben de devamlı bunları yazıyorum çünkü inanılmaz sinirlendiriyor beni. Uyuşturucu reklamı izliyormuş gibi oluyorum. Hem de bizim vergilerimizden ödeniyor bunlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ürün reklamlarını geçtim. Onlar zaten ürününü pazarlama derdin de ama "Kamu Spotu" bu. Ek gıda sürecine geçişi yeni atlatmış bir anne olarak kiminle konuşsam kafası karışık.

      Sil
  8. Arkadaşlar,
    Dün sağlık ocağında Aile Hekimimizle konuşuk bu konuyu. Onlarda aylardır kamu spotu için uğraştıklarını ve bu işin parasız olmadığını söyledi. Olay bilgilendirmek falan değil. Olay "parayı veren Kamu Spotu" çekebilir. Çok yazık. Sırf bu nedenle bir çok annenin kafası karışıyor.

    YanıtlaSil
  9. degerli arkadaslar yazı ve yorumlarınızla gercekden güzel bir konuya deyismissiniz sizi teprik ederim...
    Kamu spotu reklamları

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok tesekkur ederim, bir nebze farkındalık yaratabildim ne guzel :)

      Sil
  10. Aynı konudan çok rahatsızım, emzirme dönemimde çok olumsuz etkilendim ki bu işlerden anlayan ve biliçli yapıldığını bilen biri olarak.

    YanıtlaSil